uljaZa pripremu zdrave ishrane,  prženje, dinstanje, prelivanje salate trebali bi koristiti isključivo nerafinisana i hladno ceđena ulja. Ulja su izrazito kalorična (jedna kašičica sadrži oko 150 kcal) pa ne bi trebalo preterivati u njihovoj količini.

Jedno od najuporebljavanih ulja u našoj zdravoj ishrani je svakako maslinovo ulje. Njegove blagodeti spominju se jos iz antičkog doba, a stanovnici Mediterana, u čijoj ishrani je ona izuzetno zastupljeno, poznati su po dugovečnosti. Maslinovo ulje sadrži mononezasićene masti koje smanjuju rizik od srčanih oboljenja, smanjuje ukupan i loš (LDL) holesterol, a podiže dobar (HDL) holesterol. Mnoga istraživanja govore da utiče i na prevenciji karcinoma debelog creva. Kako bi se iskoristile najbolje osobine maslinovog ulja, treba ga dodati na samom kraju kuvanja, kako ne bi dugo bilo podvrgnuto visokoj temperature. Najefikasnije je kada se bez termičke obrade dodaje u salatu. Najmanje je korisno ako se koristi za prženje hrane, ali i tada je dokazano da je mnogo zdravije od zasićenih masnoća životinjskog porekla kao što su puter i mast iz mesa, a naročito od hidrogenizovanih mast ii trans masnih kiselina, kao i svih rafinisanih biljnih ulja koja su loša za zdravlje jer, između ostalog, povećavaju holesterol. Najbolje je hladno ceđeno, nerafinisano, ekstradevičansko maslinovo ulje, pošto je ono jedino izrađeno od cele masline i najmanje je prerađeno, pa zadržava sva pozitivna svojstva. Ulje od komine masline je lošijeg sastava i kao rafinisana maslinova ulja mogu se koristiti za “prirodnu lepotu”, odnosno za pravljenje maski za kosu, skraba za telo ili negu noktiju.

Food_Olive_oil_036116_1

Pored maslinovog izuzetno zdravo je i ulje od koštica grožđa. Bogato je antioksidansima, snižava krvni pritisak, smanjuje šansu za moždani udar, leči vene i arterije, reguliše holesterol, leči hemoroide ali i sprečava oštećenje ćelija koje nastaje od zračenja i trovanja. Ovo ulje je stabilno do visokih temperature, pa je pogodno za prženje ali i za salate, marinade i ostalu upotrebu. Pored nutritivnih vrednosti, poznato je kao dobar melem za rane i opekotine.

Ulje od kikirikija ima visoku tačku dimljenja (230 stepeni) pa je jedno od najboljih za pečenje i prženje u dubokom ulju. Vrlo je aromatično pa njegov ukus svima ne odgovara, iako je jedno od najdugotrajnih ulja. Može se koristiti i za prelive salata.

Susamovo ulje bogato je gvožđem, fosforom, antioksidansima a i sadrži visok procenat svih esencijalnih aminokiselina, posebno metionina

Ulje od semenki lana u poslednje vreme dosta popularno,ali se preporučuje samo za preliv salata  i kod njegove upotrebe bi trebalo da budu oprezni svi sa makularnom degenracijom, bolestima prostate, želucem, oni koji redovno piju aspirin i ciklosporine, ali i oni sa kožnim promenama. Jako zdravo ulje ali uz oprez pri konzumaciji u navedenim stanjima.

Izuzetno popularno u poslednje vreme je i kokosovo ulje, ali o njegovim blagodetima i upotrebi kako u ishrani, tako i lepoti govorićemo u sledećoj kolumni.

Ulja su važan deo ishrane,ali prženje hrane bi trebalo izbegavati, ili je bar konzumirati u minimalnom procentu. Najzdravije je salatu preliti nekim od ulja koji odgovara Vašem ukusu.

Do sledećeg čitanja, budite mi vitki i zdravi!

dr Jovana Majstorović, nutricionista