scrambled_eggs_fried_eggs_food_71076_3840x2160Danas ne postoji kuća koja u svom frižideru nema barem po neko jaje, ovo je namirnica koja se vrlo jednostavno sprema, nisu Vam potrebni veliki kulinarski trikovi, a kada se kombinuje ulazi u sastav mnogih kako slanih, tako i slatkih jela.

Jaja sadrže malo kalorija i to jedno jaje u proseku teško između 50 i 70 grama, sadrži oko 80 ccal, od čega 0.4 g UH (ugljenih hidrata) , 6.3 g proteina, 5 g  zdravih masti. Kada pravimo kajganu iz jednog jaja dobijemo 170ccal, a kuvano i poširano jaje nose oko 150 ccal. Treba napomenuti da su najčešće u upotrebi kokošija jaja , mada se u upotrebi mogu naći i gušćja, jaja od patke, prepelice i ćurke. Sva ova jaja imaju približno sličnu nutritivnu vrednost, mada je kalorijski najače pačje, a najlakše guščje. Jaje od ćurke sadrži najveću količinu Na, koja je lako veća od udela natrijuma u ostalim jajima. Kalijuma, Kalcijuma i Fosfora ima približno podjednako ,mada je po sadržaju ovih elektrolita lako  najsiromašnije upravo kokino jaje koje se nalazi u našoj svakodnevnoj upotrebi.

Iz ovoga vidimo da su jaja bogata proteinima, puna su važnih sastojaka, posebno selena , Vitamina D i B12. Jaja su od svih proteina najbogatija namirnica, upravo zbog kombinacije aminokiselina, što je jako važno, posebno za rast i razvoj dece i adolescenata.

Dugo su preporuke bile da se jaja izbacuju iz ishrane, jer dovode do povišenih vrednosti holesterola, a sve savremene studije su demnatovale ovu činjenicu. Jaja svakako sadrže veliku količinu holesterola, ali prvo ne apsorbuje se sav holesterol koji unesemo , drugo ukupan holesterol  predstavlja odnos dobrog i lošeg holesterola. Jaja dokazano povećavaju vrednost dobrog HDL holesterola. Kada unesemo jaja, jetra samo smanji svoju funkciju produkcije holeterola i koristi onaj koji smo mi uneli. Da napomenemo da je holesterol važan sastojak mnogih hormona, ćelijske membrane, stoga neophodan element u našem organizmu, ali naravno u pravoj meri. Kod  zdravih ljudi umerena konzumacija jaja, što znači do tri puta nedeljno, ne izaziva nikakve poremećaje u zdravlju, naprotiv samo ćete imati benefite. Poseban oprez u unosu ove namirnice moraju da imaju oni koji boluju od genetske bolesti, hiperlipidemije ili apolipoprotein E tipom gena, kao i oni koji su na rigoroznom režimu ishrane zbog drugih nezdravih stanja.

Jaja sadrže Holin, supstancu koja je u opštoj populaciji slabo poznata, a članica je porodice B –kompleksa. Ovo je jedna od retkih supstanci koja probija krvno-moždanu barijeru i pomaže ćelijama mozga u procesu pamćenja. Pretvara holesterol i masti u emulziju i tako onemogućava njihovo nakupljanje posebno na arterijama i žučnoj kesi. Holin pomaže jetri u procesu detoksikacije, posebno nakon alkoholisanja. Jedno jaje sadrži oko 100 mg ovog važnog nutritienta, a dnevna potreba organizma je oko 500.

Jaje je bogato antioksidansima luteinom i zeaksantinom koji su posebno važni u procesu čuvanja oka od degenerativnih promena.

Jaja su bogata gvožđem, a njegova iskoristljivost je velika upravo kada se unosi ova namirnica, pa se često preporučuje onima koji su skloni anemiji. Belanca su osnova ishrane svih onih koji žele da imaju jake i zdrave mišiće.

Jaja je najbolje jesti ujutru i tada se mogu pripremati i konzumirati i u vidu kajgane, kuvanog ili poširanog jajeta. Treba voditi računa da se proteini životinjskog porekla međusobno ne kombinuju, pošto otežavaju varenje i vrše međusobnu kompeticiju u stomaku za apsorpciju nutritijenata, tako da je predlog da se jaja jedu uz svežu salatu.Ukoliko konzumirate jaja posle podne ili uveće, neka to bude samo belance.

Ne treba zaboraviti da je jaje sastavni deo kolača, raznih sosova, pohova, i da vrednost jajeta u ovim kombinacijama neutrališu drugi nutritienti koji se u tim smesama koriste.

U susret Uskrsu, ne zaboravite da su jaja super hrana, ali nikako ne preterujte, posebno ne za Uskrs sa količinom, jer sve u čemu preteramo nosi posledice po naše zdravlje.

dr Jovana Majstorović, nutricionista