Tetoviranje je postalo pravi trend, a sve veći broj mladih osoba odlazi “pod iglu” kako bi trajno ukrasili svoje tijelo. Većina nas je u nekom razdoblju života poželjela tetovažu, ali prije ove odluke potrebno je dobro razmisliti, kako ne biste ugrozili svoje zdravlje. Iako se za tetovaže odlučujemo jer imaju posebno  značenje ili su jednostavno privlačne, one mogu biti vrlo riskantne. Po mom mišljenju, tetovaže su autentičan primjer žive umjetnosti, a ne devijacija društva. Moja ideja o tetoviranju “kuvala” se već duže vrijeme, pa se, u ovom slučaju, ne radi o trendu i modi, već je tetovaža jednostavno odraz jednog dijela moje ličnosti a njeno značenje poznato samo meni i jako bliskim ljudima. Obzirom da je ideja o tetoviranju neko vrijeme postojala u mojim mislima, ali se nijesam usuđivala na istu iz prostog straha od bola, odlučila sam da je sad došao pravi trenutak da odem i uradim to. Rekla sam sebi: “Sad ili nikad!” i, po preporuci, zakazala konsultacije sa fenomenalnim tattoo majstorom Aleksandrom iz tattoo studia “Street Art” (preko puta zabjelske “Vektre” u Podgorici; fb stranica: Street Art By Alexandar Ink). Objasnila sam Aleksandru svoje ideje, na osnovu kojih je on odradio takozvanu crtež i pripremu. Koža na dijelu koji se tetovira mora biti glatka, a prije tetoviranja se mora očistiti, pretežno alkoholom. Sami dizajn tetovaže Aleksandar je ručno odradio i pripremio otisak, odnosno tzv. “preslikač”.

 

Kada je otisak spreman na papiru, on se preslikava na vašu kožu. Aleksandar je sliku, uz pomoć vode, preslikao na moju kožu. Za preslikavanje se može koristiti i sapun ili stick dezodorans. Na ovaj način, slika i konture ostaju bolje preslikane na vašoj koži. Kada se papir ukloni sa kože, na njoj ostaju grimizno – plave konture i linije vase buduće tetovaže. Ja sam kao mjesto tetovaže izabrala zglob i dio grudnog koša ispod ključne kosti, gdje koža nije pretjerano tanka.

 

Nakon preslikavanja otiska, tattoo majstor priprema opremu za tetoviranje i tattoo mašinu. Boja se stavlja u sitne posudice, a igle i oprema se vade iz sterilne kese. Prije početka procedure igle se uzimaju iz pojedinačnih zatvorenih pakovanja i moraju biti jednokratne. Inače, pravilo je da igle tattoo majstor vadi iz pakovanja pred klijentom. Tattoo studio opremljen je i uređajem za sterilizaciju opreme, a radna površina je dezinfikovana i uredna. Takođe, boja koju tattoo majstor koristi uzima se iz jedne bočice, a nakon toga se baca. Boja se ne smije uzimati ili vraćati u originalno pakovanje zbog velike opasnosti od nastanka infekcije. Čista destilovana voda se, takođe, stavlja u posude i služi za čišćenje igala.

Nakon nanošenja vazelina na površinu kože, vrijeme je za prve linije i tetoviranje. Realno, samo tetoviranje ne boli toliko da to ne biste ponovo učinili.  Na mjestima koja sam ja izabrala za tetoviranje, sam proces nije bio bolan, već sam više osjetila čudan peckavi osjećaj, čiji intenzitet zavisi od mjestu na kojem se tetovirate i o vašoj individualnoj osjetljivosti. Vaše tijelo je izuzetno snažno i izdržljivo. Bitno je za početak biti svjestan da je svako izdržao tetovažu, i da nije niko umro od bola prilikom tetoviranja. Bol koji se osjeti više je peckanje i iritacija, nego pravi bol. Najbolji način pripreme za tetoviranje je da očekujete  veliku bol. Evo i objašnjenje zašto: ako očekujete bol, kada dođe on vas ne šokira, nego ste spremni za njega, a ako ne dođe izlazite sa osmijehom i olakšanjem. Prilikom tetoviranja morate biti što opušteniji, jer se linije tetovaže rade iz nekoliko puta. Kada su linije završene, lakše je i vašem tattoo majstoru, jer zna da se preslikani dijelovi više ne mogu izbrisati. Sada je vrijeme za sjenčenje i boju (ukoliko je potrebno). Zavisno od veličine vaše slike, tattoo majstor može uzeti druge igle koje su dizajnirane za boju i sjenku. Sjenčenje i boja mogu ići veoma brzo, pa je Aleksandar na ovim segmantima ostao kraće nego na samim linijama teetovaže. Sliku na zglobu smo sjenčili, radi estetskog efekta, a dodato je i malo bijele boje u ružama na slici. Kada smo završili tetoviranje, Aleksandar je očistio tetovažu, fotografisao je za svoj portfolio i nanio na tetovažu slok kreme, koja sprečava stvaranje infekcije, kao i zaštitnu foliju, koju sam nosila nekih tridesetak minuta. Aleksandar mi je, na kraju, dao uputstva kako da njegujem tetovažu. Upustva mi je objasnio usmeno, ali mi je dao instrukcije i na papiru. Ovdje bih naglasila da je veoma važno da se držite instrukcija, jer je, nakon tetoviranja, čuvanje i pravilno tretiranje tetovaže, kako bi ona ostala što bolja, samo vaša odgovornost. Evo i malog pravilnika za održavanje tetovaža:

  • Mazati vazelinom sa vitaminom E (u zamjenu možete koristiti i bepanten mast), od 10-15 dana, 4-5 puta dnevno;
  • Ujutro i uveče isprati mlakom vodom i očistiti ubrusom (nikako peškirom, da ne bi došlo do upala i infekcija);
  • Ubrus, kao i vazelin, izdvojiti isključivo za tu namjenu, da ne bi došlo do infekcija;
  • Nikako ne dirati nečistim rukama, obavezno oprati ruke prije diranja tetovaže;
  • Izbjegavati radnje koje izazivaju znojenje (posebno teretanu), zbog upala i infekcija;
  • Ukoliko tetovažu radite ljeti, potrebno je 15 dana izbjegavati sunce i kupanje.

 

Ja sam svojom tetovažom prezadovoljna, ispala je upravo onakva kakvom sam je zamišljala. Međutim, ovdje je jako važno naglasiti da je najbitnije doći do kompromisa kada se dogovara tetovaža. Vi biste trebali dati svoju ideju, viziju i što želite dobiti s njom. Tattoo majstor treba dati svoje iskustvo, savjete i znanje kako to najbolje izvesti. Rezultat je tada, kao u mom slučaju, potpuno zadovoljstvo koje ćete ponosno nositi na sebi. Ako i jedna strana vuče samo da bude po njegovom, rezultat je daleko od zadovoljavajućeg. Činjenica je da vi znate što želite, a ne znate kako to ide. Tattoo majstor zna kako to ide, a činjenica je da ne zna što želite. Bez saradnje obije strane, nema ni rezultata, jer je tetoviranje zaista simbioza između klijenta i njegovog tattoo majstora. Obzirom da mi je tetoviranje prilično interesantna tema, osim svog iskustva, ovdje vas želim upoznati i sa viđenjem tetoviranja od strane tattoo majstora, pa vam prenosim i Aleksandrove riječi kao nekoga kome je tetoviranje posao: “Danas u ovome brzom i sve vise cyber svijetu koji nas iz dana u dan tjera i pokušava ubaciti u kolotečinu i unifirmisanost života,  mnogi od nas teže da na različite načine sačpuvaju jedinstvenost, orginalnost  svog identiteta, da sačuvaju  svoju prvu impresiju  događaja koji su nam odredili dalji životni put i sl. Jedan od tih načina  je i ukrašavanje tijela tetovažom. Sam tattoo treba da prvenstveno predstavlja nas i naše osjećanje, a iznad svega  potrebno je posjedovati snagu i pravo da isti tattoo ponesemo. Međutim, danas se sve više javlja potreba za tetoviranjem kao modnim trendom. Zbog toga su klijenti često  u nedoumici šta treba istetovirati, tj. da li pratiti trendove u svijetu tetoviranja ili uraditi nešto lično. Iskreno, meni kao  tattoo majstoru izbor će uvijek biti ova druga opcija,  upravo iz samo jednog  jednostavnog razloga, a to je da je  tattoo veoma lična i žestoko intimna stvar svakog pojedinca. Sam pristup i odlučivanje za tattoo je vrlo složen process, koji se prvenstveno sastoji iz pojave  želje za obilježavanjem svoga tijela, zatim u traženju  idealnog  rešenja zajedno sa tattoo majstorom, a idealno rešenje je ono koje ce uspjeti da na najbolji način projektuje ono sto je klijentova potreba i zamisao. Zato smatram, da bi jedan tattoo predstavljao idealan izaraz klijentove potrebe i težnje, nephodno je predhodno upoznavanje klijenta tj. profila ličnosti, kao i razloge koji su ga doveli do želje za tetoviranjem. Kraj ovog procesa ogleda se  u održavanju same tetovaže. Tetovaze koje predstavljaju modni trend, gušt, izraz buntovništva ili tek tako trebaju da se urade, bez nekog značenja, nevoljno radim. Naravno, i u tim slučajevima pokušavam klijenta prethodno obučiti, tj. upoznati ga sa osnovama i azbukom tetoviranja, značenjem simbola i sl, prvenstveno jer smatram da mi je to moralna obaveza  tattoo majstora, čiji je to svijet, a drugo jer isti taj klijent se tetovira kod mene i predstavlja moj projekat i prezentaciju moga rada. Zato smatram da je iskrena razmjena informacija između mene i klijenta neophodna kako bi obije strane bile zadovoljne, jer zadovoljan klijent je  moja jedina, a ujedno najbolja reklama i preporuka. Ovdje se želim osvrnuti  na meni važno pitanje a to je: ‘Kako naci idealnog tatoo majstora i sta treba da nam bude odlučujuća činjenica prilikom izbora istoga?’ Kao prvo, tatoo majstor  mora biti dobar crtač, jer ponovo ću se vratiti na onaj prvi dio koji se odnosi na tetovaže kao modni detalj ili trend i na tatoo ‘projekat’ koji nas stvarno obilježava. Kvalitet crtanja nije bitan kod tetovaža koje označavaju modni trend, jer tu se slike kopiraju, odnosno preslikavaju, dok  kod projekata tatoo majstor sam stvara i crta crtež uz intezivnu komunikaciju sa klijentom. Tatto majstor mora posjedovati svoj prostor koji je isključivo namijenjen za potrebe tetoviranja i koji uvijek treba biti besprekorno uredan i dezinfikovan, zajedno sa svom pratećom opremom. Ono što smatram jednim od osnovnih, ali i najbitnijih stvari u ovome svijetu, a koje nas mogu, prije svega, koštati i života su rukavice tatoo majstora, kao i obavezno otvaranje materijala, igle i boja iskljucivo i uvijek  ispred klijenta, prije samog početka realizacije tattoo projekta. Na kraju, a iznad svega, tattoo majstor mora voljeti ovaj posao.”

 

Kada govorimo o stilovima tetoviranja, oni nijesu baš lako podjeljivi, iz razloga što se mnogi međusobno dopunjuju i kombinuju. Pored toga, postoje razni motivi i drugačiji načini izvođenja istih, koje ne možete svrstati ni u jedan poznati stil. Zašto? Svaki majstor ima neki svoj pečat u tetoviranju, pa, samim tim, drugačije radi i stilove. Međutim, ipak možemo nabrojati sledeće stilove:

  • Tribali: Skraćeni naziv za vrstu tetoviranja koja je doživela ogromnu popularnost u Sjedinjenim Američkim Državama i Evropi početkom devedesetih godina, a koja je inspirisana tradicionalnom umjetnošću tetoviranja domorodaca pacifičkih ostrva kao što su plemena Iban, Kayan i Dijak sa Bornea i domoroci sa Havaja, Samoe i Polinezije;
  • Haida: Munjevite zmije, kit koji jede grom ptice, dvoglave morske zmije i životinje koje se transformišu u ljude nalaze se među nekim od najživopisnijih stvorenja koja su ukrašavala tijela, domaćinstvo kao i ceremonijalne posjede Indijanaca sa sjeverozapadne obale Amerike;
  • Celtic (keltska tetovaža): Keltske tetovaže se, naravno, baziraju na tradicionalnim keltskim motivima. Obično, one predstavljaju komplikovane međusobno prepletene linije, često u formi vijenaca oko ruke, ali isto tako i u vidu krstova ili raznih životinja;
  • Old school (stara škola tetoviranja): Stara škola tetoviranja podrazumijeva crteže oivičene debelim linijama, izraženo crno sjenčenje, ograničen izbor osnovnih boja i klasične motive;
  • Fine line (tanka linija): Delikatne skice, često veoma detaljne;
  • Realistic (realistične tetovaže): Fotografski kvalitet rada, obično portreti dragih osoba, omiljene životinje, ratnici, poznate ličnosti i slično ili scene iz prirode;
  • Biomehanical (biomehaničke tetovaže): Biomehanika se zasniva uglavnom na motivima iz tema naučne fantastike;
  • Grebač (scratcher): Loše urađena ili izgrebana odnosi se na neprofesionalne tetovaže;
  • Hot rod – rokabili: Kola, ključevi, svjećice, volani, zubčanici, klipovi, motori, plamen, tanke pruge, Beti, pinap, točkovi, kamioni;
  • Free hand (slobodna ruka): Kao što sam naziv, kaže to su tetovaže rađene slobodnom rukom. Pod tim se podrazumijeva da se tetovaža radi bez pomoći preslikača. Ovaj stil je jedan od najcjenjenijih kod tattoo majstora;
  • Lettering (pisanje slova): Ovaj stil predstavljaju tetovaže, odnosno slova koja nose određene poruke, inicijale ili imena i poprilično je popularan. Mnogi kroz ovaj stil tetoviranja vide način da ljudima oko sebe pošalju konkretnu poruku ili pak da iskažu ljubav, osjećanja ili pripadnost nekoj grupi. Često se kombinuje sa drugim stilovima;
  • Stil tetoviranja baziran na azijatskom slovnom sistemu: Jedan od trenutno najpopularnijih oblika tetovaže su kanji tetovaže. To su tetovaže raznih ideografskih azijskih slovnih sistema;
  • Orijentalni stil: Orijentalni stil obično u dizajne inkorporiše kovitlajuće obrasce i figure iz istočnjačke mitologije;
  • Tebori: Tebori predstavlja tradicional način japanskog ručnog tetoviranja. Mnogi tattoo majstori cijene tebori zbog toga što je tom vrstom tetoviranja moguće postići mnogo bolje sjenčenje nego sa mašinicom;
  • Irezumi: Irezumi predstavlja japanski naziv za tetoviranje;
  • Moko: Moko ili mokomokai je facijalna tetovaža Maora sa Novog Zelanda, ali se u današnjem svijetu svaka tetovaža na licu pogrešno naziva moko.

Ovaj tekst o tetovažama završila bih citatom poznatog glumca Johnny Depp-a: “My body is my journal, and my tattoos are my story.”