BananasBanana predstavlja voće iz porodice “Musa”  i poreklo vode iz jugoistočne Azije,mada se danas gaji  u tropskim predelima širom sveta . Banana je najveća zeljasta biljka na svetu, koja je naziv  dobila od arapske reči banan, što znači prst, jer je nekadašnja banana bila mnogo manja, veličine ljudskog prsta.

Predstavljaju bogat izvor vlakana, kalijuma, Vitamina C , Vitamina B6 , mnogobrojnih antioksidanata i fitonutritijenata. Prosečna banana  ima oko 100g i oko 90 kalorija. Sastoji se većinski od vode i to 75 posto njenog sastava upravo čini voda, proteini su zastupljeni u proseku oko 1,1 g, dok većinu čine ugljenihidrati i to oko 22g.

Kao i većina voćki banana je bogata ugljenim hidratima, a sadrži jako malo proteina i masnoća. Zelene banane sadrže najmanje šećera a najviše skroba, dok se kako sazrevaju  koncentracija šećera povećava ,a skroba smanjuje .Dok su zelene banane veći prijatelj vaše linije, zrele banane, one koje poseduju smedje tufne su dobre u borbi protiv raka pošto sadrže TNF ili tumor necrosis factor.Iako nemaju značajno visok glikemijski indeks,svi koji boluju od dijabetesa moraju da budu umereni u konzumaciji ovog voća, posebno da izbegavaju dobro zrele banane i da, naravno, kontrolišu koncentraciju šećera u krvi redovno.

Glavni sastojak nezrelih banana je skrob, koji se kako banana sazreva pretvara u šećer, koji je kod banane sharoza, glukoza i fruktoza. Skrob i pektin utiču povoljno na zdravlje digestivnog sistema, ponašajući se kao prebiotici, tako što pomažu proizvodnju dobrih bakterija. Pomažu čišćenje organizma od toksina i raznih drugih otrova, regulišu probavu, leče i proliv i zatvor.

Banana sadrži visok procenat kalijuma i magnezijuma pa zato je važna kod sportista jer sprečava grčeve i bolove u mišićima.Idealna  pre treninga, što smo videli da mnogi poznati sportisti praktikuju, upravo zbog svog bogatstva kalijumom, koji utiče povoljno na mišićne kontrakcije i spečava zamor mišića i celog tela.

Kalijum je jako važan mineral za zdravo i jako srce, a isto tako  utiče i na regulaciju krvnog pritiska.  Prosečna banana sadrži oko 0,4 g kalijuma, a dnevna upotreba između 1,3 i 1,4 g kalijuma smanjuje mogućnost srčanih tegoba za 25 %. Banana sadrži dopamin koji je važan neurotransmiter, iako se još vodi polemika u naučnim krugovima da li ovaj dopamin iz banane prolazi krvno-moždanu barijeru i na taj način ipak utiče na raspoloženje, ali se svi naučnici se slažu oko dopamina iz banane koji ima antioksidantni efekat. Banana sadrži i katehine koji se povezuju sa smanjenim rizikom od kardiovaskularnih bolesti.

Banane smiriju, svojim mineralnim sastavom utiču na smanjenje simptoma PMS-a, ali i umiruju organizam i spremaju za spavanje tako što su bogate triptofanom koji se pretvara u melatonin, hormon sna. Sušena banana je takođe hranjljiva i dobra zamena za slatkiše, sadrže tri puta više ugljenih hidrata od svežih banana i tako predstavljaju prave zdrave energetske bombe. Sadrže i tri puta više kalijuma od svežih pa su dobre i za sve one koji pate od visokok krvnog pritiska.

Kada pojedete svoju bananu, nikako ne bacajte koru tek tako. Pored toga da još iz crtaća znamo da nije baš prijatno nagaziti na njenu koru, ona ima i mnogo korisnih dejstava. Ukoliko želite da prirodnim putem vratite boju vašim zubima, istrljajte ih unutrašnjom stranom kore. Kada vas ujede insekt da biste umirili crvenilo i bol istrljajte mesto ujeda korom. Ukoliko imate bradavice, umotajte koru od banane, unutrasnju stranu na bradavicu i onda sve ostavite da prenoći.Nameštaj, obuću i srebro lako ćete očistiti tako što ćete ih istrljati korom od banane.

Koliko banana utiču na našu snagu i produktivnost poznato nam je još iz crtanog filma Bananamen. Da biste iskoristili maksimum iz ovog rajskog ploda uključite banana u svoju svakodnevnu rutinu. Uzmite je pre treninga, kao užinu tokom napornog rada, ubacite je u svaki smooti napitak ili napravite moćnu i jako zdravu energetsku bombu tako što ćete je preliti cimetom i medom. Kao i uvek buditi umereni i ne preterujte u količinama, ako niste vrhunski sportista i nemate ekstremno jake treninge neka do dve banane dnevno budu vaša idealna mera zdravlja.

 

dr Jovana Majstorović