FB_IMG_1441042718996

CHIWELOOK: Sjećate li se šta ste prvo naslikali i u kojoj tehnici?

MILKA VUJOVIĆ: Svojih prvih tema se ne sećam ali su to sasvim sigurno bili članovi moje porodice i mislim da su u pitanju bile vodene boje kojima su , ipak, prethodile olovke kojima sam poput svakog deteta žvrljala po papiru. Kasnije u nekom predškolskom uzrastu, odlično se sećam, omiljene teme su mi bile ljudi koji čitaju i enterijeri koje je obavezno krasio veliki kofer.

CHIWELOOK: Kako biste opisali svoj slikarski izraz?

MILKA VUJOVIĆ: Svoj likovni izraz opisujem kao intimističko slikarstvo koje pritom ne dozvoljava olako tumačenje.

CHIWELOOK: Vaši radovi obiluju modnim detaljima: izazovnim komadima, providnim tkaninama, nakitom, prelijepo “uređenim” enterijerima. Da li moda ima bitnu ulogu u Vašem stvaralaštvu?

MILKA VUJOVIĆ: Ne znam da li bih mogla da kažem da je u pitanju moda jer odeća ili nešto slično tome što otkriva ili prikriva likove na mojim radovima svakako nije nešto čime ja idem ukorak s modnim tendencijama koje su, ah, tako promenljive. Više volim da razmišljam o prikazima cvetnih dezena, providnih tkanina, nakita i svih ostalih meni neodoljivih tričarija kao o građenju nekog stila i prepoznatljivog izraza u svetu umetnosti. U mom slučaju te tričarije su  itekako važne i imaju svoj govor.

Devojke iz... (ulje na platnu)
Devojke iz… (ulje na platnu)

CHIWELOOK: Dok posmatram Vaša djela, bilo da su ulja na platnu ili grafike, inspirišu me da mogu (čini mi se u momentu) napisati cijeli roman koji je u “pozadini”. A šta je sve Vama inspiracija dok ih stvarate?

MILKA VUJOVIĆ: Svakako da sve počinje od nekog trenutka i izvesnog događaja ili priče ali svakako ne bukvalno prenesenih na platno ili papir. Mislim da poput svih drugih ljudi koji se bave poslom koji zahteva likovnost, pisanu reč ili neku drugu vrstu umetničkog izražavanja osim navedenih polazim od sebe, od nečega što me je dotaklo iznutra ili je doživljeno preko drugih. Za nekog arhitektu je možda inspirativna litica nad morem ili gradski kutak pa da počne da zamišlja svoju idealnu kuću, za mene je odlično polazište za nove radove sve što sam navela.

CHIWELOOK: Likovi na Vašim djelima su hedonisti obasjani glamurom 20-ih godina prošlog vijeka. Da li izražavate svoju ličnost kroz junake koje stvarate na slikama, ili su oni u potpunosti svijet za sebe – produkt mašte?

MILKA VUJOVIĆ: Izvesni, veliki deo mene jeste na mojim radovima, baš kao i ljudi koji me okružuju ali i oni koje sam negde upoznala pa zaboravila,  a onda me određeni momenat podsetio na njih. Možda bih mogla da napravim retrospektivu svojih radova pod nazivom „U Slavu Hedonizma“ jer je to svakako crta od koje se teško braniti, a u mom slučaju ja to ni ne pokušavam – zar bih mogla da prenosim sve to na svoje radove a da to iskreno i ne doživljavam? Tako je za mene čist hedonizam rad jer slikajući ljude dok uživaju dokono leškareći, ljubeći se, uživajući u samima sebi i ritualima koji su deo njih uživam i ja. Živeo hedonizam ili barem onaj deo koji mi je dostupan!

CHIWELOOK: Koliko često je kupcima Vaših radova važno ono što je ‘iza’, odnosno priča koja je bila “okidač” za nastanak rada, a koliko im je bitno ‘samo’ da je njihov ukus vizualno zadovoljen tj. najbanalnije rečeno da im je slika lijepa? 

MILKA VUJOVIĆ: Mislim da je oboje u pitanju i tako treba i da bude pored toga da se, dok posmatraju sliku, vlasnici osećaju prijatno prisećajući se ili živeći neki svoj nezaboravni trenutak. Kad vidim lepu haljinu ja odmah sebe vidim u njoj, verujem da je tako i sa kupcima mojih slika – ugledaju sebe ili neku svoju želju vizualizovanu na slici koju sebi mogu da priušte.

CHIWELOOK: Po Vašem mišljenju, da li smo odgojili i stvorili neku publiku koja želi i može kupovati radove mladih domaćih slikara i koji koraci su potrebni da bi se probudila kulturna osviještenost Crnogoraca?

MILKA VUJOVIĆ:  Bojim se da je došao trenutak kada je publika koja voli i spremna je da ulaže u kulturu i umetnost a preko nje i u sebe u ogromnom broju prestala da postoji. Verovatno su u pitanju i neki drugi razlozi, osim finansijskih. U slučaju mlađih na scenu je stupila „aždaja za naplatu“ ostavštine 90-ih. Teško je generaciji, sada već mladim ljudima od 28 i više godina koji su rasli uz potpuno poremećen sistem vrednosti, meni nerazumljivu vrstu muzike i mnoge druge stvari vezane za svakodnevni život predočiti da je kupovina slike, skulpture ili nekog drugog umetničkog dela ulog i ostavština za budućnost ne samo njima nego i njihovim naslednicima? Koliko puta sam se osvedočila da veoma platežno sposobni mlađi i ne tako mlađi ljudi sa dalekih putovanja donose krševe rađene „na metar“ koje sa ponosom stavljaju na zidove svojih domova a ne pada im na pamet da ulože novac u originalno, autentično delo autora koji živi u istom gradu. Danas delo i ne tako malog formata nekog mlađeg autora izražena u novcu vredi koliko ili čak i manje od jednog boljeg mobilnog telefona koji će, avaj, za njegovog ponosnog vlasnika postati veoma opterećujuć demode detalj već za nekoliko meseci i koji će svakako pohitati da ga zameni novim. Svest o kulturi je postala zatvoren krug,  nažalost, a ne uzlazna linija. Kako da tumačim pojavu da na širom otvorena vrata izložbene galerije ljudi tek prigvire sa stidljivim pitanjem :“Da li se naplaćuje ulaz?“ A kultura je tako dostupna, često i tako besplatna.

CHIWELOOK: U Budvi ste nedavno imali svoju izložbu grafika, šta je sljedeće u planu?

MILKA VUJOVIĆ:   Izložba u Budvi još uvek traje a svoju sledeću izložbu ne planiram, pustiću je da se desi…živeo hedonizam!

IZA MODNOG PARAVANA

CHIWELOOK: Pratite li modu i kako biste opisali svoj stil?

MILKA VUJOVIĆ: Ne trudim se nešto da pratim modu, a možda je to u današnje vreme i lakše nego ikada, tek svakako volim da priuštim sebi neku aktuelnu stvar. Ne znam da li sam žena od stila, svakako da bih to volela da budem tako da ću samo da kažem da mi se dopadaju stvari koje u sebi nose neku moju notu i odabiram stvari u kojima sam ja – ja.

FB_IMG_1441045115320

CHIWELOOK: Šta ste voljeli nositi kao dijete?

MILKA VUJOVIĆ: Mini haljine. Tom užasu ni danas ne mogu da odolim.

CHIWELOOK: Vaša dnevna doza uređivanja sadržana je u?

MILKA VUJOVIĆ:   Mislim da negde u kupatilu imam jedan grabulje-češalj ali ga retko kada koristim.

CHIWELOOK: Smatrate li da je moda jedan vid umjetnosti ili samo ljudska potreba za odjećom?

MILKA VUJOVIĆ: Moda je svakako potreba za odećom ali je tokom vremena prerasla u jednu vrstu umetnosti i pravu malu psihološku igru kakvu poruku šaljemo drugima načinom na koji smo (raz)odeveni. I u oblasti mode postoje autori koji nam se mogu dopasti ili ne.

CHIWELOOK: Omiljeni aksesoar, parfem, dizajner.

MILKA VUJOVIĆ: Modna kuća Pucci i njen dizajner Peter Dundas prikazuju žensku odeću uglavnom onakvu kakvu sam oduvek želela da imam. Volim šešire i nakit koji pritom ne mora da bude skupocen, naprotiv, a pre ću na temperaturi od 0 C da zaboravim da obučem kaput nego što ću zaboraviti da stavim minđuše. Volim teške parfeme, one od kojih može da zaboli glava su moj definitivni izbor, a moj omiljeni “boliglava” parfem je moja strogo čuvana tajna.

Rumba (ulje na platnu)
Rumba (ulje na platnu)