U poslednje dvije decenije svijet mode doživio je, i preživio, nekoliko najstrašnijih skandala. Droga, ubistva, optužbe za rasizam, nasilje i pedofiliju, pronevjere i prevare, sve su to tamne strane najglamuroznije industrije današnjice, koje dokazuju da ni bogati i slavni ne mogu da kupe sreću, ali ni da izbjegnu kazne. Nije zlato sve što sija, niti je sjaj tako čist kako ga mnogi zamišljaju. To naličje prvi put se u najgorem obliku pokazalo 1995. godine, kada je naručeno ubistvo Maurizia Guccija, najmlađeg naslednika čuvene italijanske imperije. A dvije godine kasnije, svijet mode pogodio je još jedan zemljotres.
Prije malo više od 20 godina u Miami Beachu okrutno je ubijen jedan od najpoznatijih svjetskih modnih dizajnera Gianni Versace. Bilo je to 15. jula, kada je Gianni Versace izašao na svoju poslednju jutarnju kafu. Po tradiciji, svakog dana odlazio je do obližnjeg kafea u Miami Beachu, ali tog jutra, kažu, nije naručio omiljeni espreso, već je samo kupio novi „Vogue“. Dok se vraćao kući, u bermudama i tamnoj majici, sa preostalih 120 dolara u džepu, prije nego što se popeo uz stepenice svoje vile u Ocean Driveu broj 1116, prišao mu je momak nalik mladom turisti, izvadio pištolj i pucao mu u glavu i vrat. Potom je mirno odšetao niz ulicu.
Dvadesetsedmogodišnja muška prostitutka Andrew Cunningham izvršila je samoubistvo devet dana kasnije u čamcu usidrenom u marini. Nije želio da se preda policiji, a nije ostavio ni pismo u kom bi eventualno objasnio šta ga je nagnalo na hladnokrvno smaknuće kralja mode, u početku okarakterisano kao zločin iz strasti. Slučaj je istraživao i FBI, ne samo zato što se ubistvo dogodilo na američkom tlu, već i zbog toga što je policija uzela u obzir mogućnost da je Versaceu došla glave mafija, s kojom su slavne ličnosti povezane otkako postoji šou-biznis. Istraga je trajala pet godina. Dosije je zatvoren a da se nikad nisu saznali motivi zločina koji je tog julskog jutra 1997. godine zauvijek promijenio lice mode. O njegovom ubistvu mnogo se pisalo, a ove nedjelje, tačnije u srijedu, 17. januara, premijerno počinje sa emitovanjem II sezona serije “American Crime Story” reditelja Ryana Murphyja, koja će pokušati da razriješi ovu misteriju.
U seriji će glumiti mnoga poznata imena, poput Penelope Cruz, Ricky Martina, Edgara Ramireza i Darena Crisa, a sudeći prema prvim dostupnim kadrovima, očekuje nas još jedna televizijska poslastica. U trejleru vidimo Donatellu Versace (Penelope Cruz) kako govori da neće dopustiti da joj brata ubiju dva puta, misleći na poštovanje njegovog nasleđa, ali i tok misli čovjeka koji ga je na kraju ubio.
Sedamdesete, osamdesete, pa „đanesete“… Versace je toliko obilježio kraj prošlog vijeka, da slobodno možemo cijelu dekadu nazvati po jednom od najuticajnijih modnih čarobnjaka koji su ikad hodali Zemljom. Drečave boje i krojevi, često seksepilni do vulgarnosti, bili su zaštitni znak njegovih kreacija. Definisao je eru ekstravagancije i luksuza, a sudbina je htjela da se doba najveće ekspanzije njegovog lika i dela poklopi sa periodom vladavine supermodela, poput Cindy, Naomi i Linde.
Gianni Versace bio je fenomen čiji bi rad najuvjerljivije mogli da opišu Njujorčani. Iako je opšte poznato da, u odnosu na ostatak svijeta, Amerikanci nemaju mnogo ukusa, te da su zbog toga primorani da iz Evrope „uvoze“ talentovane ljude ne žaleći novca, u Velikoj jabuci postoji jedno pitanje u vezi sa stilom života koje određuje sve između 25 i 60 godina. A to nije pitanje da li si bogat ili siromašan, homo ili hetero, republikanac ili demokrata, već da li si „Prada“ ili „Versace“. Na prvi pogled irelevantna, ova dilema zapravo se tiče svega ostalog više nego etikete na kragni. To je pitanje ideologije. Jer ako odgovorite „Versace“, to znači da uživate u dekadentnom više nego u intelektualnom, da radije birate ono što je „high-gloss“ nego što je „hight-teck“, da vaše rasipništvo nije nimalo diskretno i da vam je seksi bliže od androgenog. A za tu vrstu hedonizma zaslužan je upravo genije iz Kalabrije, koji je „udisao, jeo i pio modu“. Zbog toga njegovo djelo i danas živi, dokazujući da onaj grčki simbol beskonačnosti koji uokviruje glavu meduze na svim Versaceovim proizvodima zaista važi za sva vremena. Zahvaljujući talentu i pametnim poslovnim potezima, nije imao pravog rivala u najvažnijoj sporednoj stvari na svijetu. A ni prerani odlazak u vječnost nije umanjio njegov uticaj jer je legenda pop kulture i danas veoma prisutna na svjetskoj sceni. Planeti je poklonio bezvremensku modu. Dugujemo mu za otkrivenu ljepotu, za slobodu, inspiraciju, ogoljene istine i požudu, bez koje bi popularna kultura bila, kako je objasnila Donatella, samo skup zakona, mrtva poza, ornament bez snage i laž.
Porodica Versace se ogradila od serije i saopštila da oni ovaj projekat nijesu autorizovali. Neki detalji iz serije, u kojoj lik Antonija D’Amica glumi Ricky Martin, izašli su u javnost, ali ništa od toga što će biti prikazano nema veze sa istinom. Barem tako tvrdi D’Amico, čovjek koji je sa Versaceom bio u vezi punih 15 godina. Reditelj je rekao da je Gianni bio vrlo važna kulturna figura. “Živio je raskalašno i opasno… njegov život je bio opera. Uvijek sam mu se divio. Ugledao sam se na njega i bio sam vrlo ponosan i uzbuđen kada je dao intervju za (gej magazin) ‘Advocate’. U to vrijeme nije bilo mnogo hrabrih ljudi koji su otvoreno živjeli svoj život” – rekao je on. Serija će biti emitovana hronološki unazad, počev od ubistva. Taj devetominutni uvod sniman je u autentičnoj Versaceovoj kući na plaži Miamija, koja je sada hotel.